Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A románkor művészete

2010.03.16

A románkor művészete (11.-13. sz.)

 

Franciaországból indult ki, majd nyugat-európában vált egységes művészeti irányzattá.

 

Építészet

 

vezető szerepe van

épületek:

-         városi középületek

-         várak

-         védőfalak

-         őrtornyok

-         kolostorok

                                  uralkodóvá vált

-         templomok

 

(1) Templomépítészet

·        a templomok előképe az ókeresztény bazilika volt

·        alaprajzuk hosszhajós

·        jellemző a templomfödém: kőboltozat

·        román keresztboltozatokat csak vaskos falakt tudtak megtartani, ezért csak négyzet alaprajzú tereket tudtak kőmennyezettel ellátni

·        a templomok külső megjelenése: zárt tömegformák

·        bélletes kapuzat

·        gyakoriak az ikerablakok: kerete egybefogott, több nyílásra tagolt ablak

·        vakárkádok: a faltól különálló boltíves oszlopsor

·        rózsaablak (rozetta): kör alakú, nagy méretű ablak, melyet küllők osztanak

·        azonos méretű egységekre

·        harangtorony: a homlokzat szerves része, sisak vagy „U” alakú tetővel

 

(2) Bélletes kapuzat

·        a homlokzat központi eleme

·        oszlopokkal és más díszítményekkel ellátott befelé szűkülő kerete a kapunak

·       a félköríves béllet sorok geometrikus vagy növényi mintázattal illetve sorokkal     

                       díszítettek

 

A románkor építészeti újítása az altemplom. Magyarországon ilyen a Jáki templom illetve Olaszországban a Pizzai templom együttes.

 

Szobrászat (díszítőszobrászat)

 

Az épületek hangsúlyos részein találhatóak:

-         kapubélletek

-         oszlopfők

-         kisebb domborművek

Főleg oszlopszobrok készültek, ahol a figurákat kissé aránytalan test jellemzi. Arcukon nyoma sincs az érzelmeknek. Ruházatuk kissé elnagyolt.

 

Festészet

 

  • az építészet mellett alárendelt szerepe van
  • a freskók vallásos témájúak → bibliai történeteket mesélnek el az írni és olvasni nem tudó embereknek
  • alakok: merevek, sematikusak, gyakran egy testtartásban állnak
  • tér: a figurák egymás fölé helyezésével próbálják érzékeltetni
  • háttér: sík jellegű, a fény-árnyék hiányzik

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.